Kraken pozwany w Australii w związku z brakiem wyjaśnienia klientom produktu

Czołowy australijski organ regulacyjny pozwał dostawcę Krakena w Australii, firmę Bit Trade, za to, że nie wyjaśnił swojemu produktowi handlu marżą i nie określił rynku docelowego lokalnym klientom, którzy stracili 13 milionów dolarów.

Australijska Komisja Papierów Wartościowych i Inwestycji (ASIC) ogłosiła postępowanie cywilne przeciwko Bit Trade, dostawcy giełdy aktywów cyfrowych Kraken w Australii, za nieprzestrzeganie obowiązków w zakresie projektowania i dystrybucji jednego z jej produktów handlu marżą.

Obowiązki w zakresie projektowania i dystrybucji wymagają od firm przedstawienia obowiązkowego dokumentu publicznego określającego klasę konsumentów, dla której produkt finansowy może być odpowiedni (rynek docelowy), a także informującego o powiązanym ryzyku.

Organ regulacyjny twierdzi, że Bit Trade nie dopełniła tych obowiązków, ponieważ przedmiotowy produkt handlu marżą był w rzeczywistości linią kredytową. „Rozszerzenie marży”, jak to nazywa Bit Trade, oferuje klientom kredyt do wykorzystania przy sprzedaży i zakupie niektórych aktywów cyfrowych na giełdzie Kraken. Klienci mogą otrzymać przedłużenie kredytu do pięciokrotności wartości aktywów, których używają jako zabezpieczenia, które następnie mogą wykorzystać przy sprzedaży i zakupie określonych aktywów cyfrowych na giełdzie Kraken.

W okresie od stycznia 2020 r., kiedy Bit Trade zaczął oferować swój produkt związany z handlem marżą, do 5 października 2021 r. firma ASIC twierdziła, że co najmniej 1160 australijskich klientów skorzystało z tego produktu, co poniosło łączną stratę w wysokości około 12,95 mln dolarów.

Organ regulacyjny twierdził również, że powiadomił Bit Trade o swoich obawach związanych z nieprzestrzeganiem obowiązków w zakresie projektowania i dystrybucji w czerwcu 2022 r. Jednak Bit Trade w dalszym ciągu oferował produkt klientom australijskim bez określenia rynku docelowego.

Wydaje się to zaprzeczać twierdzeniom Krakena. Jonathon Miller, dyrektor zarządzający australijskiego oddziału Krakena, podobno powiedział, że giełda była „zaskoczona i rozczarowana” tą akcją, utrzymując, że Kraken wierzy, że produkt jest zgodny z lokalnymi zobowiązaniami.

Jest mało prawdopodobne, aby ASIC poczuł się poruszony takimi twierdzeniami, gdyż w czwartek regulator przedstawił swoje intencje.

„Postępowanie to powinno wysłać sygnał do branży kryptograficznej, że produkty będą w dalszym ciągu sprawdzane przez ASIC, aby upewnić się, że spełniają wymogi regulacyjne w celu ochrony konsumentów”, powiedziała wiceprzewodnicząca ASIC Sarah Court, ogłaszając zarzuty.

„Działanie ASIC powinno przypominać, jak ważne jest przestrzeganie obowiązków w zakresie projektowania i dystrybucji, aby produkty finansowe były odpowiednio dystrybuowane wśród konsumentów”.

Sąd nie wyznaczył jeszcze terminu pierwszej rozprawy zarządczej.

Kraken w gorącej wodzie

Krakenowi nie są obce sprawy sądowe. Giełda z siedzibą w San Francisco również kilkakrotnie trafiała na niewłaściwe nagłówki w Stanach Zjednoczonych.

Pod koniec ubiegłego roku Biuro Kontroli Aktywów Zagranicznych Stanów Zjednoczonych (OFAC) nałożyło na firmę Kraken karę w wysokości 362 000 dolarów za niezapobieganie klientom z Iranu handlu aktywami cyfrowymi z naruszeniem amerykańskich sankcji gospodarczych.

W 2023 r. sytuacja na giełdzie nie uległa poprawie. W lutym amerykańska Komisja Papierów Wartościowych i Giełd (SEC) ukarała ją karą w wysokości 30 milionów dolarów i zmuszona była do zaprzestania działalności w zakresie stakowania tokenów w USA.

Jednocześnie Urząd Skarbowy Stanów Zjednoczonych (IRS) wszczął dochodzenie w sprawie Krakena w związku z potencjalnie zaniżonymi dochodami podlegającymi opodatkowaniu. W wezwaniu z 3 lutego wezwał do przedstawienia dodatkowych informacji o użytkownikach w celu zidentyfikowania kont Kraken, które w latach 2016–2020 przeprowadziły obrót aktywami cyfrowymi o wartości co najmniej 20 000 USD.

Kraken próbował zablokować to wezwanie, nazywając je „nieistotnym, szerszym niż jest to konieczne do jego celów i uciążliwym”, ale ostatecznie nakazano mu podać IRS nazwiska klientów (w tym imię i nazwisko, dowolny pseudonim lub dowolny identyfikator użytkownika), datę urodzenia, numery NIP, adresy fizyczne, numery telefonów i adresy e-mail za dany okres.

Autor : BitcoinSV.pl

Źródło : Kraken sued in Australia over failure to explain product to customers – CoinGeek

Author: BitcoinSV.pl
CEO