Sztuczna inteligencja (AI) to technologia, która istnieje już od jakiegoś czasu, a według wielu źródeł sięga lat 50. XX wieku. Było to mniej więcej w czasie, gdy Alan Turing opublikował książkę „Maszyny komputerowe i inteligencja”, w której słynnie postawiono pytanie: „Czy maszyny potrafią myśleć?”
Następnie amerykański informatyk John McCarthy ukuł termin sztuczna inteligencja w swojej propozycji na konferencję w Dartmouth w 1956 r., pierwszą dużą konferencję poświęconą tej tematyce. We wniosku McCarthy wraz z innymi wybitnymi badaczami, takimi jak Marvin Minsky, Nathaniel Rochester i Claude Shannon, opisali swoje zainteresowania badawcze jako „przypuszczenie, że każdy aspekt uczenia się lub jakąkolwiek inną cechę inteligencji można w zasadzie opisać tak precyzyjnie, że można stworzyć maszynę, która będzie to symulować.”
Jak widać sztuczna inteligencja istnieje już od kilkudziesięciu lat. Jednak dopiero niedawno technologie oparte na sztucznej inteligencji zostały masowo przyjęte. Dzieje się tak za sprawą konsumentów, zwłaszcza użytkowników nietechnicznych, co spowodowało, że ta historycznie niszowa technologia miała efekt sieciowy, którego nie widać wyłącznie w ustawieniach korporacyjnych.
Co zatem katalizowało to przejście? Jak sztuczna inteligencja ewoluowała od niszowej działalności akademickiej do wszechobecnego elementu naszego codziennego życia?
Udostępnienie zaawansowanej technologii każdemu
Należy pamiętać, że wzrost zainteresowania sztuczną inteligencją nie wynika z powstania tej technologii, która istnieje już od dłuższego czasu, ale raczej z jej szybkiego rozprzestrzeniania się w ostatnich latach. Moim zdaniem za tą szybką ekspansją stoją dwa istotne czynniki. Po pierwsze, kulminacja ponad 50 lat postępu technologicznego.
Te ciągłe badania i rozwój w dziedzinie sztucznej inteligencji odegrały zasadniczą rolę w doprowadzeniu technologii do obecnego stanu. Bez tych podstaw sztuczna inteligencja nie byłaby tak dostępna i funkcjonalna dla osób nietechnicznych, jak obecnie. Te postępy technologiczne zwiększyły możliwości systemów sztucznej inteligencji i poszerzyły ich zastosowanie, umożliwiając konsumentom i przedsiębiorstwom wykorzystywanie sztucznej inteligencji w bardziej zaawansowany sposób. To dziesięciolecia innowacji i postępu w dziedzinie sztucznej inteligencji osiągnęły punkt kulminacyjny w tym momencie w historii, w którym laicy mogą korzystać ze sztucznej inteligencji w swoim codziennym życiu i pracy.
Drugim czynnikiem wpływającym na niedawne przyspieszenie stosowania sztucznej inteligencji w sferze konsumenckiej jest to, że sztuczna inteligencja stała się znacznie bardziej przyjazna dla użytkownika, szczególnie dla tych, którzy nie mają wiedzy technicznej. Choć koncepcja sztucznej inteligencji była powszechnie znana, dla większości ludzi bezpośrednia interakcja z nią była ograniczona. Większość ludzi zdawała sobie sprawę z roli sztucznej inteligencji w napędzaniu algorytmów wyszukiwania i rekomendacji w mediach społecznościowych, ale były to głównie wyniki kontrolowane przez firmy, a nie narzędzia, z którymi użytkownicy mogliby aktywnie współpracować lub z których mogli korzystać w swoim codziennym życiu.
Jednak sytuacja uległa radykalnej zmianie wraz z wydaniem ChatGPT w listopadzie 2022 r. Kiedy ChatGPT został uruchomiony, być może po raz pierwszy w historii, konsumenci otrzymali możliwość interakcji z systemem AI na własnych warunkach, pod warunkiem, że ich działania polegały na przesyłaniu wiadomości tekstowych na podstawie. Dzięki ogromnej bazie danych obejmującej książki, filmy, teksty i szereg innych informacji z całego świata, ChatGPT zapewnia swoim użytkownikom nieograniczone możliwości dzięki możliwości szybkiego dostępu, analizowania i nadawania sensu dużym zbiorom danych. Ta wszechstronność oznaczała, że użytkownicy mogli wykorzystać szeroką gamę przypadków użycia wywołanych sztuczną inteligencją.
Platforma szybko zgromadziła ponad 150 milionów użytkowników i wyznaczyła znaczący moment w historii, w którym po raz pierwszy konsumenci nietechniczni mogli włączyć sztuczną inteligencję do swojego codziennego życia.
Dzięki modelom wielkojęzycznym (LLM) i ich możliwościom szybkiego dostępu, analizowania i interpretowania dużych zbiorów danych konsumenci korzystają ze sztucznej inteligencji jako swoich asystentów, konsultantów, kierowników projektów, osobistych silników rekomendacji i nie tylko. Obejmuje to wykorzystanie sztucznej inteligencji w celu zapewnienia eksperckich porad i opracowania optymalnych rozwiązań w ramach danych ograniczeń, a także proste oferowanie szybkich odpowiedzi na zapytania użytkowników jako lepszy substytut niż tradycyjna wyszukiwarka. Jesteśmy także świadkami wkraczania sztucznej inteligencji do miejsca pracy, a pracownicy wykazują optymizm w stosunku do sztucznej inteligencji jako narzędzia automatyzującego zadania lub pełniącego rolę asystenta lub pomocy, zachowując jednocześnie ostrożność, a nawet strach, że sztuczna inteligencja może zastąpić ludzkie role w miejscu pracy.
Dlaczego sztuczna inteligencja konsumentów stała się wirusowa
Pion „AI dla biznesu” niewątpliwie ma znaczną wartość. Wśród wielu innych przypadków użycia firmy mogą wykorzystać swoje duże zbiory danych, pozwolić systemom AI identyfikować wzorce i tworzyć prognozy, które usprawniają ich działalność i zwiększają zyski. Jednak produkty i usługi dla przedsiębiorstw zwykle nie mają takiego samego efektu sieciowego jak produkty konsumenckie.
Dzięki przekazowi ustnemu i udostępnianiu w mediach społecznościowych produkty konsumenckie często korzystają na szybszym rozprzestrzenianiu się wirusów. Wartość produktów konsumenckich często wzrasta, gdy korzysta z nich więcej osób w osobistej sieci, co wzmacnia osobiste interakcje i wspólne doświadczenia — prawdopodobnie zobaczymy, jak ten element efektu sieciowego rozwinie się, gdy sklep GPT zostanie uruchomiony jeszcze w tym roku.
Ponadto produkty konsumenckie są zwykle kierowane do szerokiej i zróżnicowanej bazy użytkowników, co czasami może prowadzić do silniejszego efektu sieciowego w porównaniu z produktami dla przedsiębiorstw, które są zwykle specyficzne dla branży i wolniejsze do wdrożenia, ponieważ koszt przejścia na nową technologię może być niższy. wysoki w przypadku przedsiębiorstwa z wielu powodów, na przykład firma może nie posiadać personelu do wdrożenia lub obsługi nowej technologii.
Biorąc to pod uwagę, odkąd chatGPT pojawił się na rynku, to tak naprawdę konsumenci, a nie firmy, możemy uznać za siłę napędową szybkiego rozprzestrzeniania się sztucznej inteligencji. Konsumenci na całym świecie są powodem, dla którego OpenAI i ChatGPT są obecnie powszechnie znanymi nazwami, a także powodem, dla którego sztuczna inteligencja i jej potencjalnie pozytywny i negatywny wpływ na świat są częścią rozmów przy stole.
Firmy czerpiące korzyści z trendów w technologiach konsumenckich
Chociaż B2B SaaS jest cenny, ale nie do końca pozwala na doświadczenie społecznego zjawiska efektu sieciowego, takiego jak produkty skierowane do konsumenta, firmy budzą się i oferują produkty konsumenckie, które zbiegają się z falą konsumenckiej sztucznej inteligencji.
Jeśli chodzi o sprzęt, producenci dostrzegają potencjał sztucznej inteligencji konsumentów, co prowadzi do powstania urządzeń napędzanych sztuczną inteligencją, których celem jest usprawnienie interakcji konsumentów z otoczeniem, na przykład tego, czego oczekują okulary Meta (NASDAQ: META) Rayban Smartglasses i Humane Ai Pin osiągać.
Jeśli chodzi o elektronikę użytkową, firmy coraz częściej nazywają swoje produkty „urządzeniami AI”. Tendencję tę widać wyraźnie w ogłoszeniu przez firmę Microsoft (NASDAQ: MSFT) komputerów PC ze sztuczną inteligencją, które mają wejść na rynek, oraz niedawnym zaprezentowaniu przez firmę LG (NASDAQ: LPL) telewizora ze sztuczną inteligencją.
Obydwa wydarzenia podkreślają zwrot w kierunku oferowania urządzeń opartych na sztucznej inteligencji, które zapewniają użytkownikom lepsze doświadczenia, sygnalizując nową erę w technologii konsumenckiej, w której sztuczna inteligencja to nie tylko funkcja, ale podstawowy aspekt – i potencjalny punkt sprzedaży – doświadczenia użytkownika.
Jak sztuczna inteligencja zorientowana na konsumentów zmienia technologię
Dzięki postępom i innowacjom w tej dziedzinie sztuczna inteligencja przeszła drogę od niszowej dziedziny technicznej do zjawiska zorientowanego na konsumentów. Chociaż firmy i technolodzy odegrali znaczącą rolę w doprowadzeniu sztucznej inteligencji do obecnego stanu, to konsumenci, a dokładniej użytkownicy ChatGPT, naprawdę katalizowali wzrost popularności sztucznej inteligencji. Powszechną atrakcyjność sztucznej inteligencji można przypisać jej szerokiej gamie zastosowań, przyjaznym dla użytkownika interfejsom i wydajności, jaką wnosi do naszego codziennego życia — to jest prawdziwy powód, dla którego sztuczna inteligencja stała się stałym tematem dyskusji przez ostatnie dwa lata .
Przełomowy moment dla sztucznej inteligencji nastąpił, gdy platformy sztucznej inteligencji stały się dostępne dla osób nietechnicznych. Demokratyzacja technologii sztucznej inteligencji wywołała falę innowacji.
Wcześniej wiele produktów i usług AI było projektowanych przez i dla osób technicznie doświadczonych, ale w miarę szerszej dostępności jesteśmy świadkami pojawiania się aplikacji AI, z których może korzystać znaczna część populacji, co tylko wzmacnia obserwowany przez nas efekt sieciowy. Ta zmiana doprowadziła do tego, że ludzie dzielą się swoimi unikalnymi historiami wykorzystania sztucznej inteligencji i tworzą wartość w różnych aspektach swojego życia i pracy, czy to poprzez przyjmowanie podpowiedzi innych, czy odkrywanie nowych sposobów włączania sztucznej inteligencji do swoich codziennych zajęć. Ale tam, gdzie są konsumenci, będą firmy chcące zarobić. Producenci elektroniki zareagowali, opracowując produkty, które uzupełniają i zwiększają zainteresowanie konsumentów korzystaniem ze sztucznej inteligencji.
Obydwa trendy będą rosnąć w miarę ewolucji podstawowej technologii i coraz wyraźniejszego wglądu w zapotrzebowanie konsumentów na aplikacje AI. Branża w coraz większym stopniu koncentruje się na tworzeniu produktów i usług odpowiadających zmieniającym się potrzebom konsumentów, zapewniając, że sztuczna inteligencja pozostanie nie tylko technologiczną modą, ale praktyczną i integralną częścią naszego codziennego życia.
Aby sztuczna inteligencja (AI) działała zgodnie z prawem i prosperowała w obliczu rosnących wyzwań, musi zintegrować korporacyjny system blockchain, który zapewni jakość wprowadzanych danych i własność, umożliwiając im bezpieczeństwo danych, a jednocześnie gwarantując niezmienność danych. Sprawdź relacje CoinGeek na temat tej powstającej technologii, aby dowiedzieć się więcej, dlaczego łańcuch bloków korporacyjnych będzie podstawą sztucznej inteligencji.
Obejrzyj: Sztuczna inteligencja zajmuje centralne miejsce podczas szczytu Chatbot w Londynie
Autor : BitcoinSV.pl
Źródło : The rise of consumer AI – CoinGeek