Sztuczna inteligencja w miejscu pracy: ankieta Asany rzuca światło na spostrzeżenia pracowników na temat sztucznej inteligencji

Dzięki sztucznej inteligencji (AI) miejsce pracy przechodzi transformację pełną niezwykłych możliwości i godnych uwagi wyzwań.

Niedawno platforma zarządzania pracą Asana opublikowała obszerny raport zatytułowany „Stan sztucznej inteligencji w pracy”, który bada wpływ sztucznej inteligencji na środowisko pracy.

Sztuczna inteligencja w miejscu pracy: spostrzeżenia i trendy

Firma przeprowadziła ankietę wśród 4546 pracowników w Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii i była w stanie uzyskać wiele spostrzeżeń na temat sztucznej inteligencji w miejscu pracy.

Z raportu wynika, że choć wykorzystanie sztucznej inteligencji jest powszechne – 36% pracowników korzysta z niej co tydzień, tylko 4% korzysta z niej kilka razy dziennie. Ta luka podkreśla, że jesteśmy na wczesnym etapie integracji sztucznej inteligencji z codziennymi procedurami pracy.

Chociaż sztuczna inteligencja nie jest już nową technologią, dopiero niedawno stała się powszechnie dostępna i przyjazna dla użytkownika, zwłaszcza dla osób nieposiadających specjalistycznej wiedzy. Dla wielu ich spotkanie ze sztuczną inteligencją często ogranicza się do interakcji z chatbotami zaawansowanej inteligencji ogólnej (AGI), takimi jak ChatGPT.

Obecnie wielu konsumentów korzysta z platform takich jak GPT jako wydajniejszej i bardziej precyzyjnej alternatywy dla tradycyjnych wyszukiwarek lub jako cyfrowych asystentów do sporadycznych zadań. Tendencja ta może wyjaśniać, dlaczego tylko mniejszość ankietowanych korzysta ze sztucznej inteligencji kilka razy dziennie – większość może nie mieć stałej potrzeby codziennego korzystania ze sztucznej inteligencji, a nawet ci, którzy to robią, mogą nie korzystać ze sztucznej inteligencji ze względu na jej zaawansowane możliwości.

Z raportu wynika również, że 32% ankietowanych pracowników uważało, że ich firmy przejrzyście informowały o wykorzystaniu sztucznej inteligencji, przy czym odsetek ten był najwyższy wśród kadry kierowniczej.

Chociaż nie jest do końca jasne, co respondenci mieli na myśli, może to być odniesienie do pracodawcy zaciemniającego wykorzystanie sztucznej inteligencji w różnych procesach, takich jak zatrudnianie, które, jak wiadomo, dają stronnicze wyniki, lub może to być przekonanie, że pracownicy wiedzą, że ich pracodawca mogą mieć w fazie rozwoju nieujawnione inicjatywy związane ze sztuczną inteligencją, które zautomatyzują zadania i zastąpią pracowników, w końcu prawie jedna trzecia (29%) ankietowanych pracowników stwierdziła, że ich miejsca pracy można zastąpić sztuczną inteligencją.

W raporcie zauważono, że właśnie dlatego koncepcja sztucznej inteligencji skoncentrowanej na człowieku jest ważnym czynnikiem.

„Sztuczna inteligencja skoncentrowana na człowieku to integracja sztucznej inteligencji z ludzkimi wartościami i potrzebami. Kładzie nacisk na wzmacnianie ludzkich zdolności i współpracy zamiast zastępowania ich przez maszyny. Podejście to ma na celu stworzenie systemów sztucznej inteligencji, które będą działać w harmonii z ludźmi, kierując się zasadami, które traktują priorytetowo wzmacnianie pozycji pracowników i względy etyczne. To wizja technologii jako partnera, który wzbogaca naszą pracę, a nie ją kontroluje”.

Wskazuje, że gdyby więcej osób było świadomych istnienia sztucznej inteligencji skoncentrowanej na człowieku, chętniej wspierałoby ją w miejscu pracy.

Ponadto znaczna liczba pracowników (92%) ma wątpliwości dotyczące nieetycznego wykorzystania sztucznej inteligencji. Ponadto wiele osób zgłosiło, że korzystanie ze sztucznej inteligencji wiąże się z problemami w percepcji, a niektórzy obawiają się, że zostaną uznani za leniwych (26%) lub oszukańczych (18%) w związku z używaniem sztucznej inteligencji w pracy.

Jednak pomimo tych obaw optymizm co do sztucznej inteligencji jest duży – 52% pracowników uważa, że sztuczna inteligencja pomoże ich firmom skuteczniej osiągać cele. Nastroje te są jeszcze silniejsze wśród kadry kierowniczej. W raporcie sugeruje się trzy kluczowe strategie wykorzystania potencjału sztucznej inteligencji: ustanowienie jasnych zasad dotyczących sztucznej inteligencji, zdefiniowanie zasad dotyczących sztucznej inteligencji i dzielenie się planami działania dotyczącymi sztucznej inteligencji z zespołami.

Pośród wszystkich korzyści i wyzwań wnioski z raportu sugerują, że wykorzystanie sztucznej inteligencji skoncentrowanej na człowieku może prowadzić do poprawy miejsca pracy. Zarówno pracownicy, jak i pracodawcy dostrzegają potencjalny pozytywny wpływ sztucznej inteligencji. Jednocześnie jednak dążą do jasności co do jej zastosowania i roli, zastanawiając się, kiedy i w jaki sposób należy stosować sztuczną inteligencję.

Jeśli pracodawcy będą w stanie zapewnić tę jasność i wyrazić, że sztuczna inteligencja będzie służyć jako narzędzie wspierające, a nie zastępująca ludzką pracę. W takim przypadku jeszcze więcej pracowników będzie przekonanych o korzyściach, jakie sztuczna inteligencja może wnieść do ich pracy.

Wkraczamy w rok 2024. Innowacje z poprzedniego roku przygotowały grunt pod znaczny wzrost wykorzystania sztucznej inteligencji w różnych branżach.

Obejrzyj: Przekształcanie sztucznej inteligencji w zwrot z inwestycji

Autor : BitcoinSV.pl

Źródło : AI in the workplace: Asana poll sheds light on workers’ insights on AI – CoinGeek

Author: BitcoinSV.pl
CEO