291 wniosków, 38 zatwierdzonych: UK FCA ujawnia niskie numery rejestracyjne firm zajmujących się aktywami cyfrowymi

Odpowiadając na wniosek o wolność informacji, brytyjski Urząd Nadzoru Finansowego (FCA) ujawnił, że od 10 stycznia 2020 r. 291 firm zajmujących się aktywami cyfrowymi złożyło wnioski o rejestrację na mocy 5. dyrektywy w sprawie przeciwdziałania praniu pieniędzy (5MLD), a tylko 38 otrzymało zatwierdzenia.

Informacje, które zostały ujawnione w odpowiedzi na wniosek o wolność informacji z października 2022 r., pokazują surowe standardy zgodności w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy (AML) i finansowaniu terroryzmu (CTF), które FCA nałożyła na firmy zajmujące się aktywami cyfrowymi, które chcą działać legalnie w Wielkiej Brytanii.

Dwieście dziewięćdziesiąt jeden wniosków, 38 zatwierdzonych – może się to wydawać wyraźną rozbieżnością, ale regulator wyjaśnił, że powody, dla których firmy nie zarejestrowały się, były różne iw dużej mierze nie dotyczyły odrzucenia wniosków.

W rzeczywistości FCA chciała wyjaśnić, że „nie odrzucamy firm”. Zamiast tego „odrzuca” i „odrzuca” aplikacje.

Organ nadzoru finansowego rozwinął tę różnicę semantyczną. „Odrzuca” wniosek, gdy nie spełnia warunków rejestracji zgodnie z przepisami dotyczącymi prania pieniędzy, finansowania terroryzmu i transferu funduszy z 2017 r. (MLR), oraz „odrzuca” wniosek, gdy firma nie dostarczyła wymaganych informacji.

MLR to zestaw przepisów obowiązujących w Wielkiej Brytanii, które wymagają od firm wdrożenia środków należytej staranności, zgłaszania podejrzanych działań i prowadzenia dokumentacji w celu zapobiegania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Dotyczą różnych sektorów, w tym usług finansowych, nieruchomości i dealerów o wysokiej wartości, i pomagają zwalczać nielegalne działania finansowe.

„Firmy są zobowiązane do dostarczenia minimum informacji określonych w rozporządzeniu 57 MLR; każda firma, która nie dostarczy wymaganych informacji, zostanie odrzucona” – powiedział FCA.

Do czasu złożenia raportu FCA odrzuciła pięć wniosków i odrzuciła 22.

Te stosunkowo niskie liczby oznaczają, że większość z 291 wniosków, które nie zostały zatwierdzone, wynikała z wycofania własnych wniosków przez firmy.

„155 firm wycofało swoje wnioski. Firmy mogą się wycofać w dowolnym momencie podczas procesu rejestracji” – wyjaśnił regulator.

FCA przedstawiła również wspólny powód takiego postępowania, który obejmował brak wszystkich wymaganych informacji; nie spełnia warunków do prowadzenia działalności gospodarczej w Wielkiej Brytanii, jak określono w art. 9 MLR; i nie spełnia definicji „dostawcy giełdy kryptowalut i/lub dostawcy portfela depozytariusza”, jak określono w przepisie 14A MLR.

Innym podanym powodem było „zrozumienie, że rejestracja prawdopodobnie zostanie odrzucona”. Sugeruje to, że kilka firm zajmujących się aktywami cyfrowymi rozpoczyna ten proces, a następnie odkrywa, że ze względu na charakter, strukturę, lokalizację i/lub osoby zaangażowane w ich działalność nie kwalifikują się do rejestracji zgodnie z przepisami dotyczącymi prania brudnych pieniędzy w Wielkiej Brytanii, a zatem rezygnują z proces.

Teoretycznie wymagania MLR nie powinny stanowić problemu dla legalnego podmiotu prowadzącego działalność w Wielkiej Brytanii, który chce dostarczyć wystarczających informacji na temat swoich właścicieli/własności i operacji — jak do tej pory z powodzeniem zrobiło to 38 firm zajmujących się aktywami cyfrowymi.

Ruchy regulacyjne w Wielkiej Brytanii

Podobnie jak wiele innych jurysdykcji, Wielka Brytania ostatnio intensyfikuje działania regulacyjne w obszarze zasobów cyfrowych.

Kraj niedawno uchwalił ustawę o usługach i rynkach finansowych (FSMA) 2023, która rozszerzyła zasady bankowe poprzedniej iteracji FSMA na monety typu stablecoin i aktywa cyfrowe.

FSMA daje brytyjskim organom regulacyjnym, a mianowicie FCA i Prudential Regulation Authority (PRA), uprawnienia potrzebne do ustalenia zasad dotyczących aktywów cyfrowych, w sprawie których Ministerstwo Skarbu zaczęło konsultować się w lutym, co czyni go pierwszym krokiem w kierunku kompleksowego systemu aktywów cyfrowych.

Lutowe konsultacje Ministerstwa Skarbu, które zakończyły się w kwietniu, przedstawiły plany objęcia działalności związanej z aktywami cyfrowymi istniejącymi regulacjami finansowymi – mianowicie FSMA – i obejmowały ustanowienie systemu wydawania i ujawniania informacji dostosowanego do aktywów cyfrowych; zaostrzenie przepisów mających zastosowanie do pośredników finansowych i depozytariuszy aktywów cyfrowych; oraz przyjęcie dostosowanego do potrzeb systemu nadużyć na rynku w odniesieniu do aktywów cyfrowych.

Po wprowadzeniu zaktualizowanego FSMA Ministerstwo Skarbu Wielkiej Brytanii było również w stanie zaproponować, w odpowiedzi konsultacyjnej opublikowanej wcześniej w sierpniu, zaktualizowany system regulacyjny dla systemowych monet stablecoin.

Rząd zaproponował, aby systemowe monety typu stablecoin były wspólnie nadzorowane przez Bank Anglii i FCA, przy czym ten pierwszy zajmowałby się „sprawami ostrożnościowymi”, podczas gdy FCA obejmowałaby postępowanie.

Kolejnym środkiem, który ma wejść w życie 8 października, są nowe zasady FCA dotyczące reklamowania zasobów cyfrowych.

„Od 8 października 2023 r. wszystkie firmy sprzedające kryptoaktywa konsumentom w Wielkiej Brytanii, w tym firmy z siedzibą za granicą, muszą przestrzegać reżimu promocji finansowej”, powiedział FCA w liście do niezarejestrowanych firm sprzedających aktywa cyfrowe w kraju.

FCA wprowadziło system promocji finansowej 8 czerwca. Zgodnie z nowymi przepisami, każda promocja produktów lub usług w zakresie waluty cyfrowej musi zawierać „wyraźne ostrzeżenie”, informujące inwestorów o wysokim ryzyku aktywów i potencjalnych stratach; firmy sprzedające aktywa cyfrowe konsumentom w Wielkiej Brytanii muszą wprowadzić 24-godzinny okres karencji dla inwestorów po raz pierwszy, aby umożliwić im rozważenie i ewentualne wycofanie się z potencjalnie nierozsądnych inwestycji; i promocje mogą być przekazywane tylko za pośrednictwem określonych legalnych dróg określonych przez FCA.

Jedną z „legalnych dróg” nakreślonych przez FCA było to, że promocje mogą być przekazywane przez firmę zajmującą się aktywami cyfrowymi zarejestrowaną w FCA na podstawie MLR. Jednak z najnowszych danych ujawnionych przez organ nadzoru finansowego w zeszły piątek wynika, że większość z 291 firm zajmujących się aktywami cyfrowymi, które rozpoczęły aplikacje od stycznia 2020 r., będzie musiała skorzystać z innej trasy, jeśli chce reklamować się w Wielkiej Brytanii.

Obejrzyj The Bitcoin Masterclasses: Droga przed mikropłatnościami

Autor : BitcoinSV.pl

Źródło : 291 applied, 38 approved: UK FCA reveals low digital asset firm registration numbers – CoinGeek

Author: BitcoinSV.pl
CEO