Cyfrowe waluty banków centralnych (CBDC) „mogą odegrać znaczącą rolę” w utrzymaniu odpornego, stabilnego i przejrzystego systemu finansowego, ale tylko wtedy, gdy są dobrze zrobione. Grupa Siedmiu (G7) ministrów finansów i prezesów banków centralnych zebranych w Niigata w Japonii wydała w tym tygodniu oświadczenie, które obejmowało segment „cyfryzacji finansowej”, który miał nadzieję, że pierwszy zestaw wyników zostanie opublikowany na czas na rok 2023 Doroczne spotkania Banku Światowego i Międzynarodowego Funduszu Walutowego (MFW).
W oświadczeniu powtórzono poglądy krajów członkowskich, że technologia powinna odgrywać rolę w dążeniu do nowych wydajności, ale także powinna być stale monitorowana pod kątem nowych zagrożeń i zagrożeń dla integralności systemu finansowego.
Każda CBDC „powinna opierać się między innymi na przejrzystości, rządach prawa, należytym zarządzaniu gospodarczym, bezpieczeństwie cybernetycznym i ochronie danych” – napisano. Odzwierciedla to dokument Public Policy Principles for Retail CBDCs z października 2021 r., a MFW ma opracować własny podręcznik CBDC w oparciu o wkład różnych interesariuszy i ekspertów.
Przypadkowo (a może nie) te problemy są również kluczowe dla tworzenia aplikacji przetwarzających duże ilości danych w łańcuchu bloków o nieograniczonej możliwości skalowania, takich jak Bitcoin SV (BSV). Chociaż oświadczenie ministrów finansów G7 wydaje się zawierać te same ogólne i podstawowe stwierdzenia, jak wiele innych przed nim, wielu uważa CBDC za nieuniknione, a ich wprowadzenie może mieć poważne implikacje dla gospodarek krajowych i polityki pieniężnej, a także dla poszczególnych wolności i prywatności, którymi również należy się w pewnym momencie zająć.
Monitorowanie zasobów cyfrowych, transakcji DeFi i peer-to-peer
W oświadczeniu wezwano również do wzmożonego monitorowania i nadzoru nad „zagrożeniami dla integralności, jakie stwarzają działania i rynki kryptowalut”. Jest to również coś, co zaprząta umysły ministrów finansów i banków centralnych od ponad dekady, choć zyskało na znaczeniu w ostatnich latach wraz ze wzrostem liczby stablecoinów.
Dodał, że bardziej ujednolicone podejście między narodami zapobiegłoby „arbitrażowi regulacyjnemu”. Internetowy charakter zasobów cyfrowych umożliwił niektórym międzynarodowym firmom jednoczesne działanie zarówno lokalnie, jak i bez wyraźnej lokalizacji, z łatwością przenosząc fundusze między centralą a oddziałami przy niewielkim nadzorze zewnętrznym. Pojawiły się również odniesienia do aktywów cyfrowych jako czynników umożliwiających działalność przestępczą, w tym oprogramowanie ransomware, finansowanie terroryzmu, „finansowanie proliferacji” i kradzież.
Podczas gdy handel „kryptoaktywami” przedstawia zestaw ostrzeżeń o zmienności cen i ryzyk inwestycyjnych, z którymi każdy powinien być już zaznajomiony, monety typu stablecoin wydają się dotyczyć decydentów w inny sposób. Aktywa te, choć nie mają zmiennej wartości rynkowej, dają użytkownikom możliwość przesyłania kwot denominowanych w fiducjarnych walutach poza jakąkolwiek oficjalną siecią bankową/transferową, a także wprowadzają nowe ryzyko, że projekty stablecoinów mogą skutecznie „drukować pieniądze” w sposób, w jaki często robią to banki centralne , bez żadnych nominalnych mechanizmów kontroli i równowagi, z jakimi borykają się te instytucje.
Oświadczenie G7 poparło inicjatywy Grupy Specjalnej ds. Przeciwdziałania Praniu Pieniędzy (FATF) mające na celu wdrożenie standardów dotyczących „reguły podróżowania” dla zasobów cyfrowych oraz dokładniejszą analizę metod stosowanych przez zdecentralizowane sieci finansowe (DeFi) i transakcje peer-to-peer.
Jak ważne jest to naprawdę?
Podsumowując, CBDC i nowe problemy związane z monitorowaniem pojawiły się w tej chwili raczej nisko na liście priorytetów ministrów G7, znajdując się na stronie 10 14-stronicowego oświadczenia. Pierwsza połowa dokumentu zawiera strony wypowiedzi wspierających Ukrainę w jej wojnie z Rosją, obawy dotyczące odporności i podatności gospodarki międzynarodowej na inflację, środowiska i innych celów rozwojowych.
Nie oznacza to, że G7 składa tylko deklaracje dotyczące zasobów cyfrowych i planuje nadzorować ich rozwój i wykorzystanie. Plany regulacyjne zawsze chowają się w tle i na pewno zostaną wdrożone, gdy będą gotowe. Jeśli banki centralne dostrzegą prawdziwe zalety bezpośredniego wydawania walut cyfrowych masom, to CBDC również będą nieuniknione. Opinia publiczna ma tutaj do odegrania rolę w nauce zrozumienia tych technologii, co prowadzi do skuteczniejszych wysiłków lobbingowych, podczas gdy G7 i międzynarodowe organy regulacyjne wciąż prowadzą dochodzenie.
Aby dowiedzieć się więcej o walutach cyfrowych banku centralnego i niektórych decyzjach projektowych, które należy wziąć pod uwagę podczas ich tworzenia i uruchamiania, przeczytaj podręcznik nChain dotyczący CBDC.
Obejrzyj: Wdrażanie CBDC na oryginalnym Bitcoinie
Autor : BitcoinSV.pl
Źródło : G7 finance ministers renew support for digital asset monitoring, CBDC research – CoinGeek