Dedykowany organ UE ds. przeciwdziałania praniu pieniędzy, aby mieć uprawnienia nadzorcze nad dostawcami usług związanych z zasobami cyfrowymi wysokiego ryzyka

Unia Europejska posuwa się naprzód z propozycją utworzenia dedykowanego i niezależnego organu ds. przeciwdziałania praniu pieniędzy (AMLA), zgodnie z niedawno opublikowanym częściowym stanowiskiem Rady Europejskiej.

Ustanowienie kompleksowego organu AML/CFT w UE było od pewnego czasu telegrafowane przez europejskich przywódców politycznych i zostało formalnie zaproponowane przez Komisję Europejską w lipcu 2021 r. Ten nowy dokument, opublikowany w środę, przedstawia nowo uzgodnione stanowisko KE w sprawie Władza i jej zamierzone uprawnienia.

Zgodnie z 192-stronicowym dokumentem Urząd „połączy niezależność i wysoki poziom wiedzy technicznej”, aby doprowadzić nadzór AML/CFT „do wydajnego i jednolitego poziomu w całej Unii”.

Co być może najważniejsze, AMLA będzie miała bezpośrednie uprawnienia nadzorcze nad wybranymi podmiotami finansowymi wysokiego ryzyka – lista, która może obejmować dostawców usług związanych z aktywami cyfrowymi. Przy określaniu, które podmioty są „wysokiego ryzyka”, należy wziąć pod uwagę dwie kategorie: transgraniczne instytucje kredytowe i finansowe prowadzące działalność w znacznej liczbie państw członkowskich oraz podmioty, których „poważne, systematyczne lub powtarzające się naruszenia obowiązujących wymogów nie są wystarczająco lub w sposób terminowy skierowany do krajowego organu nadzorczego.”

Oznacza to, że zakładając, że Urząd zostanie ustanowiony w obecnej proponowanej formie, będzie to stanowić nową, ząbkowaną warstwę bezpośredniego organu ds. AML, która znajduje się za lokalnymi regulatorami. Tym lokalnym organom regulacyjnym często brakuje możliwości egzekwowania zgodności u dostawców usług związanych z aktywami cyfrowymi, takich jak giełdy walut cyfrowych, których działalność jest prawie całkowicie transgraniczna. W rzeczywistości brak egzekucji na poziomie lokalnym może stanowić podstawę do bezpośredniego działania AMLA.

Lista podmiotów wysokiego ryzyka będzie prowadzona przez AMLA. Każdy podmiot umieszczony na liście pozostanie pod nadzorem Urzędu przez co najmniej trzy lata – nawet jeśli w międzyczasie przestanie on spełniać kryteria wysokiego ryzyka.

W odniesieniu do podmiotów umieszczonych na tej liście Urząd będzie miał prawo wymagać od nich podjęcia określonych działań w celu zwiększenia zgodności, w tym usunięcia członków kierownictwa oraz wdrożenia określonych procedur dla zidentyfikowanych klientów wysokiego ryzyka. Może również nakładać określone sankcje w przypadku poważnych, systematycznych lub powtarzających się naruszeń wymogów AMLA, w tym grzywny i karę pozbawienia wolności.

W całym dokumencie wyraźnie widać, że dostrzeżono jedno z największych wyzwań we współczesnym egzekwowaniu prawa w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy: większość tego rodzaju nielegalnej działalności ma miejsce ponad granicami, co oznacza, że ​​nawet najlepsze krajowe inicjatywy w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy mają ograniczoną skuteczność. Zgodnie z dokumentem Urząd będzie nadzorował i harmonizował podejścia do przeciwdziałania praniu pieniędzy w całej Unii.

„Ponieważ nie ma wystarczająco skutecznych rozwiązań w zakresie obsługi incydentów AML/CFT obejmujących aspekty transgraniczne, konieczne jest wprowadzenie zintegrowanego systemu nadzoru AML/CFT na poziomie Unii, który zapewni spójne, wysokiej jakości stosowanie metodyki nadzoru AML/CFT i promuje efektywną współpracę między wszystkimi odpowiednimi właściwymi organami” – czytamy w dokumencie.

Ta dysharmonia między jurysdykcjami jest częstym tematem dla strażników AML i CFT. Zeszłoroczny, 12-miesięczny przegląd przeprowadzony przez Financial Action Task Force (FATF), który doradza, monitoruje i sporządza raporty na temat wysiłków w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu na całym świecie, wykazał, że brak lokalnego wdrożenia kontroli AML – takich jak szeroko omawiana zasada podróży —działał jako zniechęcający przedsiębiorstwa z sektora prywatnego do inwestowania w niezbędną infrastrukturę zapewniającą zgodność.

Oprócz bezpośredniego nadzoru nad wybranymi podmiotami Urząd ma mieć następujące uprawnienia:

Monitorowanie, analiza i wymiana informacji dotyczących ryzyk prania pieniędzy i finansowania terroryzmu mających wpływ na rynek wewnętrzny;
koordynacja i nadzór nad organami nadzoru ds. przeciwdziałania praniu pieniędzy/finansowania terroryzmu w sektorze finansowym;
Koordynacja i nadzór nad organami nadzoru AML/CFT sektora niefinansowego
Opracowanie standardów technicznych AML/CFT
Chociaż artykuł opisuje „częściowe stanowisko” KE, w rzeczywistości jedynym obszarem, który jeszcze nie został rozstrzygnięty, jest miejsce, w którym w UE będzie zasiadać AMLA. Plan zakłada rozpoczęcie działalności Urzędu do 2024 r., a docelowo 250 pracowników do 2025 r., z których 100 będzie odpowiadać konkretnie za nadzór.

Obejrzyj: panel BSV Global Blockchain Convention, Prawo i porządek: Zgodność z przepisami dotyczącymi Blockchain i zasobów cyfrowych

Autor : BitcoinSV.pl

Źródło : Dedicated EU AML authority to have supervisory powers over high-risk digital asset service providers – CoinGeek



Author: BitcoinSV.pl
CEO