Archiwum artykułów

Biografia Jesse LIVERMORE

19 kwietnia 2021

Koduj z Pythonem w Bitcoin SV – cz.1

W tej serii artykułów przeprowadzę Cię krok po kroku do tego, jak za pomocą własnego kodu wejść w interakcję z blockchain Bitcoin SV, by np. zrobić sobie np. taki niewielki program.
Programowanie to fajna umiejętność, która nie dość, że rozwija umysł, to daje mnóstwo frajdy.
Jeżeli nigdy nie miałeś do czynienia z programowaniem, nic nie szkodzi – wytłumaczę najprościej jak się da, choć rozumienie podstaw “podstaw”, byłoby mile widziane.
Nie chcę w tym miejscu rozpisywać się, który język programowania jest lepszy czy gorszy, bo uważam, że każdy z nich działa głównie – na warunkach.
Ujął bym to tak – wykonaj X jeżeli jest Y – i to wszystko, np.”
“jeżeli gracz wciśnie W, postać ma iść do przodu”;
“albo użytkownik kliknie PPM, przejdź do innej strony”;
“użytkownik wprowadzi złe hasło, nie pozwól mu się zalogować”.

My zaczniemy od pierwszej rzeczy jaką jest instalacja Pythona.
1. Pobieramy instalator.
2. Instalujemy:
a) Podczas instalacji zaznaczamy opcję “Add Python.exe to Path i wybieramy “Customize installation”.
b) Wskazujemy położenie pliku w katalogu głównym (C://..)
3. Podczas pierwszego uruchomienia możemy zobaczyć komunikat zapory systemowej. Zezwalamy na dostęp wybierając sieci prywatne.

Żeby sprawdzić czy Python został poprawnie zainstalowany, uruchamiamy wiersz poleceń

Następnie w konsoli cmd należy wpisać słowo python.
Wynik powinien wyglądać mniej więcej tak:

Wraz z pythonem zainstalowany został również menadżer pakietów tzw. PIP, służący do instalowania i zarządzania pakietami oprogramowania. Dzięki temu zainstalujemy naszą bibliotekę bitsv (biblioteka bitcoin sv).
Musimy jednak sprawdzić, czy pip został poprawnie zainstalowany. Dlatego robimy to w ten sam sposób z tym, że w konsoli wpisujemy “pip”.
Wynikiem powinno być mniej więcej coś takiego:

Pierwszy program.


OK, teraz napiszmy swój pierwszy program, ale nie oklepane już “Hello World!”.
W tym celu uruchomimy dostarczone wraz z instalatorem Python – środowisko programistyczne IDLE, które znajduje się w pasku poleceń.

Następnie wybieramy File i otwieramy New File:

Otworzył się nam pusty dokument, w którym możemy zacząć pisać nasz kod:

Python to język wysokiego poziomu co oznacza, że jego składnia jest prosta i umożliwia maksymalne zrozumienie kodu.
Jak myślisz, co się stanie gdy nasza zawartość tekstu zostanie użyta w funkcji:
print(“nasz tekst“)
Sprawdźmy to!
Wpisz w pustym edytorze print(“Pythonuj z Bitcoin SV!”)

Kliknij “Run” lub wciśnij F5, następnie zapisz plik (nadaj mu nazwę – pierwszyprogram)
Plik powinien zapisywać się z rozszerzeniem *.py, *pyw
Program powinien wykonać się w ten sposób:

Ta 1 linijka naszego kodu, jest właśnie programem 🙂

Funkcja input()


OK. Teraz chcielibyśmy uruchomić nasz program dwukrotnym kliknięciem.
Jeżeli zrobimy to w takim stanie jak jest obecnie, program wykona się w konsoli i bardzo szybko się zakończy. (Sprawdź!)
My chcemy zobaczyć, co zostanie wypisane w konsoli i sami zdecydujemy kiedy program się zakończy.
Do tego potrzeba niewielka modyfikacja naszego kodu.
Wróćmy na chwilę do niego i dodajmy:

Następnie zapiszmy program – (File/Save)
Znajdźmy nasz plik w folderze, do którego go zapisaliśmy i dwukrotnie kliknijmy.

Program się wykonał i oczekuje, a gdy naciśniemy Enter – zakończy swoje działanie.
Metoda input() odczytuje wiersz z wejścia (pobiera treść) konwertuje go na łańcuch i zwraca.
W naszym przypadku nasze wejście jest puste, dlatego nic się nie stało.
Pełne zrozumienie metody input(), wyjaśni ta niewielka modyfikacja naszego kodu:

‘tekst’ jest tutaj zmienną, która przechwyci wartość, którą wpiszemy – zmienne wytłumaczymy sobie w kolejnym artykule 🙂
Następnie zapiszmy program – (File/Save)
Znajdźmy nasz plik w folderze, do którego go zapisaliśmy i dwukrotnie kliknijmy.

Po uruchomieniu, nasz program wyświetli treść “Wpisz cokolwiek:
Wpisujemy naszą treść, “Pythonuj z Bitcoin SV!” i zatwierdzamy Enter.
Funkcja print(tekst) – wypisuje naszą zmienną tekst.
Następna funkcja input() jest pusta i nie przyjmuje żadnego argumentu, dlatego jedyną opcją jest wciśnięcie Enter, po którym nasz program się zakończy.

W ten sposób wykonaliśmy nasz pierwszy program.
Teraz, przećwicz sobie różne kombinacje i sam nazwij swoje zmienne.
Spróbuj zadeklarować dwie zmienne, które będą oczekiwały na wpisanie tekstu i wyświetl je dwukrotnie.
np. teskt_1 = input(“….”)
tekst_2 = input(“….”)

Do zobaczenia w kolejnej części!


Autor: xp_analyst